خدمات ما در حوزه تضمین کیفیت و تست نرم‌افزار

ما خدمات تضمین کیفیت و تست نرم‌افزار را برای انواع نرم‌افزارهای استقرار یافته در تمامی محیط‌ها علی الخصوص محیط‌های نهفته انجام می‌دهیم.

خودکاری سازی تست نرم‌افزار به نرم‌افزار شریف علم و صنعت

چرخه کامل خدمات تست

  • مشاوره در حوزه تضمین کیفیت
  • تضمین کیفیت چرخه حیات نرم افزار
  • تست موقت (Ad-hoc testing)
  • خودکارسازی فرایند تست (Test automation)
  • تست قبل از صدور گواهینامه
  • مستندسازی و گزارش خروجی تست

خودکار سازی تست نرم افزار

سامانه‌ها و پلتفرم

  • سامانه‌های نهفته (ٍEmbedded systems)
  • ابر (Cloud)
  • اینترنت اشیا (IOT)
  • موبایل اپلیکیشن
  • وب اپلیکیشن
  • دسکتاپ

مستند سازی تست و خروجی

پوشش کامل انواع تست‌ها

  • تست کارکردی (Functional testing)
  • تست کارایی (Performance testing)
  • تست امنیت سایبری (Cybersecurity )
  • تست قابلیت استفاده (Usability testing)
  • تست یکپارچه سازی (Integration testing)
  • تست رگرسیون (Regression testing)
  • تست سازگاری (Localization testing)

چرا استاندارد نرم‌افزاری؟

کیفیت، به عنوان یکی از مهم ترین مفاهیم در مهندسی نرم افزار، نظر بسیاری از کارشناسان را به خود جلب نموده و تلاش های بسیاری را به خود اختصاص داده است. در این مقوله، همواره دو دیدگاه «کنترل کیفیت محصول نهایی» و «تضمین کیفیت تولید»، به عنوان راهکارهای مستقل و یا مکمل یکدیگر، در نظام کیفیت نرم افزارهای رایانه ای مطرح بوده اند. نتایج فعالیت های مذکور، به صورت مجموعه ای از کتب، استانداردها و رهنمودهای کلی تحت عناوین: تعریف کیفیت، فرایند تضمین کیفیت، ارزیابی و کنترل کیفیت، و یا مهندسی کیفیت، به جامعه کاربران برنامه های رایانه ای عرضه شده است. صنعت نرم‌افزار محیطی است که اغلب در حال تغییر است، قرار گرفتن سازمان‌های نرم‌افزاری در این محیط غیرقابل پیش‌بینی است. امروزه با توجه به رشد سریع سخت‌افزار و پیشرفت تکنولوژی تولید محصولات نرم‌افزاری پیچیده و متنوع‌شده است، در این شرایط، توانایی پاسخ به تغییرات حائز اهمیت است و یک‌ عامل تعیین‌کننده و مزیت رقابتی است و برای تحکیم و افزایش رقابت، شرکت‌ها با استفاده از استانداردهای تولید محصولات نرم‌افزاری و فرآیند گرا کردن فازهای تولیدمحصولات که باعث بهبود مدیریت فرآیند و بدست آوردن مزایای استفاده از استانداردها می‌شود.
برای مطالعه بیشتر در مورد هر یک از استاندارد ها روی نقطه‌ها هاور نمایید

DO-178-Qualification
استاندارد ECSS

این استاندارد با همکاری کمیسیون فنی رادیوی هوانوردی ایالات متحده (RTCA) و سازمان تجهیزات هوانوردی تجاری اروپا (EUROCAE) و با هدف سنجش نرم‌افزار در سیستم‌های هوابردی و صدور گواهینامه تجهیزات اویونیکی در سال 2012 منتشر شد. این استاندارد از سوی RTCA با عنوان DO-178C و از سوی EUROCAE با عنوان ED-12C شناخته می‌شود. متخصصان صدور گواهینامه هوانوردی همچون اداره هوانوردی فدرال (FAA) و آژانس ایمنی هوانوردی اروپا (EASA) از این استاندارد به عنوان سند اصلی برای تایید سیستم‌های هوافضای مبتنی بر نرم‌افزارهای تجاری استفاده می‌کنند. استاندارد DO-178C به سه بخش مجزا تقسیم شده است. این سه بخش شامل سند اصلی (هسته)، 3 مکمل برای بخش‌های ویژه فناوری (از جمله صحت‌سنجی و توسعه مبتنی بر مدل، فناوری شی‌گرا، روش‌های فرمال) و در نهایت یک سند ویژه برای تعیین وضعیت و صلاحیت ابزار است.

 مهم‌ترین استاندارد های تدوین شده در صنعت فضایی، استاندارد NASA و استاندارد اتحادیه اروپا (ECSS) است. این استانداردها علاوه بر آنکه یک زبان علمی مشترک بینالمللی در تمام پروژه‌های فضایی هستند، باعث تسهیل در ارتباط شفاف و بدون ابهام میان اعضا و سازمان‌های ذینفع یک پروژه می‌شوند. علاوه برآن، استفاده از این استانداردها باعث ایجاد یک نظام منسجم در طول یک پروژه شده به نحوی که پروژه را اقتصادی‌تر، قابل اطمینانتر، سازگارتر و تعامل پذیرتر می‌کنند. استاندارد فضایی اتحادیه اروپا به گونه­ای تنظیم شده است که  قابلیت متناسب سازی (Tailoring) آن با شرایط اقتصادی، اقلیمی و سیاسی یک کشور و نیز نوع، میزان پیچیدگی و شرایط محیطی پروژه را امکان پذیر می‌کند. لازم به ذکر است استاندارد فضایی اتحادیه اروپا استانداردسازی پرتابگرها را پوشش نمی‌دهد و جهت طراحی و ساخت فضاپیما و ماهواره‌ها به کار می‌رود. گرچند هدف ما در این‌جا آَشنایی با این استاندارد جهت طراحی و ساخت ماهواره‌های مکعبی و کوچک خواهد بود.

 

  • عنصر اصلي در كدنويسي امن با زبان هاي مختلف برنامه نويسي، مستند سازي خوب و استفاده از استانداردهاي قابل اجرا است. استانداردهاي كدنويسي، برنامه نويسان را ترغيب به پيروي از مجموعه اي متحدالشكل از قوانين و راهنماييها مي كند كه بر اساس نيازمندي هاي پروژه و سازمان تعيين شده است، نه بر اساس سلايق و مهارت هاي مختلف برنامه نويسان. به محض تعيين استانداردهاي مذكور، مي توان از آن به عنوان معياري براي ارزيابي كدهاي منبع، چه به صورت دستي و چه به صورت اتوماتيك استفاده كرد. از استانداردهاي معروف در اين زمينه مي توان به استانداردCERT براي كدنويسي امن اشاره كرد كه يك سري از قوانين و پيشنهادات را براي كد نويسي امن با زبان هاي برنامه نويسي C، C++ و جاوا ارائه مي دهد. هدف از اين قوانين و پيشنهادات، حذف عادت هاي كدنويسي ناامن و رفتارهاي تعريف نشده است كه منجر به آسيب پذيري هاي قابل سوءاستفاده مي شود. به كارگيري استانداردهاي مذكور منجر به توليد سيستم هاي با كيفيت بالاتر مي شود كه در برابر حملات بالقوه، پايدارتر و مقاوم تر هستند.

مجموعه ای از دستورالعمل های توسعه نرم افزار برای زبان برنامه نویسی C است که توسط MISRA (انجمن قابلیت اطمینان نرم افزار صنعت موتور) تهیه شده است. اهداف آن تسهیل ایمنی کد ، امنیت ، قابلیت حمل و قابلیت اطمینان در زمینه سیستم های تعبیه شده ، به ویژه سیستم هایی است که در ISO C / C90 / C99 برنامه ریزی شده اند.

  •  

بیشترین نوآوری ها و دست آورد ها در توسعه صنعت خودروهای جدید درحوزه سیستم های الکترونیک و نرم‌افزار رخ می دهد. با ویژگی‌های جدیدی همچون سیستم‌های خودران،خودرو های الکتریکی یا سیستم هایی با کارکرد الکترونیکی، پیچیدگی وسایل نقلیه را بیشتر و شناسایی خطرات بالقوه و نقص های نرم افزاری و سخت افزاری که نتایج آن می-تواند مخرب باشد با اهمیت تر تلقی میگردد. به این منظور سازمان ایزو، استانداردی برای تضمین ایمنی عملکردی سیستم های الکترونیکی و نرم‌افزاری در وسایل نقلیه جاده ای بنام ISO26262 منتشر نموده است.

ابزارهای مورد استفاده در تست نرم‌افزار

در انجام مراحل تست نرم‌افزار از بهترین ابزارهای جهت تست استفاده شده است .